Medzi Ruskom a Ruskom ... s jedným kopcom, teda kopčekom, kôpkou ...


Stále rovno, po 400km ostrá vľavo k jedinému kopčeku:

V Litve je všetko rovné - cesty, lesy, stromy, ploty ... na cestách majú namiesto zákrut len každých cca 100 kilometrov kruháč, prevýšenie tiež neexistuje, teda až na jednu výnimku - Horu Krížov, kúsok od Šiauliai. Ide o kopec, teda minikopček, zasypaný desiatkami tisícov krížov všetkých rozmerov. Historicky to malo vzniknúť ako tichý protest kresťanskej Litvy proti sovietskemu komunizmu (Litva mala vždy komančov najviac v zuboch). V Litovskej rovine sa tento cca 8 metrov vysoký kopček fakt nedá minúť a oplatí sa zastaviť. Jednak je to fakt vcelku haluz, jednak môže mať človek šťastie na zaujímavé indivíduá z kde-akej sekty, správajúce sa viac než zaujímavo, aj keď občasne z nich ide trochu strach ...

Neringa, na hranici s Ruskom ...

cca 200 km juhozápadne od Šiauliai (nikdy som to nevedel vysloviť) je Kuršský záliv a ne jeho brehu Kleipeda, najväčší prístav v Litve, ale hlavne sa tu dá kompou dostať na Neringu, alias Kuršskú Kosu. Jedná sa o cca 100km dlhý poloostrov patriaci napol Litve, napol Rusku, teda Kaliningradskej oblasti Ruska. Neringa je vlastne pieskový pás, pokrytý napol lesom, napol púšťou, jediný svojho typu. Vzhľadom na fakt, že parkom prechádza hranica EU a Ruska, človeka by nemalo prekvapiť, keď po ňom hneď po vylodení v lese vyletia ruský pohraničiari, alebo policajti (nejak sme sa neodvážili presnejšie zisťovať), každý v ruke AK-47, a hlavne o poznanie menej príjemní, ako všetci ostatní, čo som kedy v živote videl (dokonca aj slovenskí sú úplne zlatí proti tomuto). Hneď na to nadránom, po dobití sa do kempu, bola prvá informácia na spôsob "držte sa od kempu na sever, na juh je hranica a RUSI". Určite ale kemp pri osade Nida môžem doporučiť, všetci milí, všetci hovoria anglicky - všetko fajn. Na jednej strane púšť, na druhej les, celkom dobré pivo, proste dobré. a okrem toho - Divé svine tu majú prednosť ...

Kaunas a strach z poľských ciest:

Z Neringy do Kaunasu, druhého najväčšieho a posledného mesta po cesta (okrem vtedy ešte plánovanej Varšavy) je to asi 250km po diaľnici - čiže brnkačka. Pekné, nie veľké mesto, fajné steaky a pivo, litovské ceny, dobrý servis ... viac menej relax. Tak sme sa prežratí a pivom zaliati začali uvažovať či to celé chceme zapichnúť a skrátime si cestu o jeden, možno dva dni, ak vynecháme Varšavu. Domov je to z Kaunasu cca 900km (BA cca 1100), čo neznie zle - pokiaľ ich nechcete absolvovať cestami severného a stredného Poľska, ale to sme ešte nevedeli.

Skrátka a dobre, nakúpili sme kvantum litovského piva a vyrazili smer Slovensko, s tým, že pred polnocou, alebo okolo polnoci, sa vylodíme doma. V reálnom svete som okolo tej istej polnoci stál v nočnej zápche v strede rozkopanej Varšavy. Severné Poľsko je proste krajina, kde cesty prvej triedy vyzerajú, ako prašná cesta na chatu a diaľnice sú vlastne klasická dvojprúdová cesta, len s tým, že jeden pruh je uzavretý, druhý rozkopaný a zjazdná je akurát tak krajnica. V skratke, okolo šiestej ráno ma Cortone vystriedal v Katoviciach, už ma fakt lámalo. Čo bolo horšie po hodine som sa zobudil a zistil, že vďaka ultra kvalitnému Poľskému značeniu ešte stále krúžime po Katoviciach. Ak si dobre pamätám ... a fakt neviem či si pamätám dobre, na Slovensko sme dorazili nejak okolo ôsmej - deviatej.

Sečteno - Podtrženo:

Okruh Slovensko - Česko - Poľsko - Nemecko - Dánsko - Nórsko - Švédsko - Estónsko - Lotyšsko - Litva - Poľsko - Slovensko

Celé to bolo cca 6000 - 6500km (cca 1000km trajekty)

Nejaké Info:

- Kempy v Škandinávii sú super, zhruba na úrovni klasického 3*** hotela na Slovensku :), okrem stanov sa dajú spravidla prenajať aj chatky, tie sú ale dosť často vybookované, v Nemecku je to tiež fajn. Pobaltské krajiny sú na tom podstatne horšie - po všetkých stránkach, ale nikde to nie je zlé keď si človek vyberie.

- Palivo je je v Škandinávii, hlavne v Nórsku drahšie, Pobaltie je opačné, hlavne v Lotyšsku to bolo tuším okolo 1€/l

- Potraviny smerom na sever postupne zdražujú, na druhej strane reči o tom že v Nórsku je 5x drahšie nie je až na pár výnimiek pravda (drahé sú hlavne služby). V Pobaltí je Estónsko zhruba ako Slovensko, Lotyšsko a Litva lacnejšie.

- Cesty v Nemecku a Dánsku sú nespoplatnené diaľnice, všetko je super. V Nórsku pre brutálny terén a ráz krajiny prakticky neexistujú diaľnice, dokonca väčšinou ani bežné dvojprúdové cesty, zato sú cesty kvalitné a ľudoprázdne. Občas sa natrafí na spoplatnený úsek - spravidla novootvorené tunely, prejazdy mestami a podobne. Vo Švédsku opäť aj diaľnice (bezplatné), nižšie rýchlosti, ale fajn. Estónsko a Litva majú cesty asi na úrovni Slovenska (menej diaľnic, ale cesty "E" pekné), Lotyšsko je na tom podstatne horšie, spoločne so severným a stredným Poľskom - miestami sú to len paródie na cestu. Juh Poľska je už bez problémov zjazdný (cesty sú často hybrid medzi rýchlostnou cestou a cestou prvej triedy, len treba dávať pozor na jelene a konské povozy :-)

- Angličtina je v celej Škandinávii bežný jazyk, ovláda ju takmer každý, v Pobaltí naopak býva problém, ale každý vie rusky :-) a Poľsko ... je proste Poľsko :-)

 

EuroTrip 2011: 1. časť - Nemecko a Dánsko z juhu na sever ...

EuroTrip 2011: 2. časť - Južné Nórsko > Stavanger

EuroTrip 2011: 3. časť - Sirdal, Lysefjord a Kjerag

EuroTrip 2011: 4. časť - Preikestolen a ďalej na sever

EuroTrip 2011: 5. časť - Cez Hardangerviddu do Oslo

EuroTrip 2011: 6. časť - Švédsko a Štokholm

EuroTrip 2011: 7. časť - Estónsko a Lotyšsko

EuroTrip 2011: 8. časť - Litva, Neringa a poľským peklom domov